Publisert i Internett, Nettbutikker, Økonomi, Samfunn

Prissammenligning blir mer brukervennlig


Nordmenn har blitt godt vant til å bruke tjenester som tilbyr prissammenligning av varer og produkter. Vet en akkurat hvilken vare en er ute etter å kjøpe, så er det i dag veldig enkelt å få opp oversikt over både hvem som selger produktet og de ulike prisene.

I starten var det få som brukte disse tjenestene, men folk ble raskt vant til å bruke prissammenligning på nett og i dag bruker de aller fleste det. Enkelte bruker denne tjenesten uansett hva de skal handle og dette har økt i takt med salg av varer over internett.

Nye regler fra i sommer

Norge følger en rekke regelverk som utformes i EU. Nå til sommeren (2020) kommer enda et nytt EU-direktiv. Dette er ment for å sikre brukere og kjøpere av varer og tjenester på nett bedre forbrukervern.

EU-direktiv

I tillegg til å sørge for bedre forbrukervern så gir dette også myndighetene myndighet til å straffe de aktørene som bryter regelverket med saftige bøter. Straffen er ment å skulle svi kraftig og derfor oppmuntre til at nettaktører følger regelverket.

Ved økt digitalisering av både varer og tjenester så økes også omfanget av reklame, personlig rettet promoteringer og utnyttelse av ulike typer algoritmer. Disse selger sine produkter på måter som er tilpasset hver enkelt personlig. Det nye EU-direktivet tar sikte på å bedre selve informasjonen forbrukeren mottar når en har betalt for tjenester som utnytter personlig informasjon.

Feil og misvisende markedsføring vil være av de tingene som kommer til å få de største straffene. Forbrukerrådet ser også at endringer som går på uegnede og urimelige avtalevilkår vil måtte endre dette for å unngå strenge straffer.

Prissammenligningstjenester får strengere krav

En kan tyde en del av det nye EU-direktivet som et forsøk å få forbrukere til å kunne stole mer på det som markedsføres og skrives av anmeldelser og lignende.

Best Pris

De aktørene som tilbyr tjenester for prissammenligning, vil få strengere krav. Dette gjelder blant annet brukeranmeldelser og slike typer tilbakemeldinger som forbrukere leser. Hensikten er ment å sikre at vi som forbrukere skal få økt tillit til brukeranmeldelsene og tilbudene en mottar.

Hva blir nytt?

  • Nytt regelverk rundt brukeranmeldelser og tilbud.
  • Tilbydere av prissammenligning må fortelle deg om prisene en får oppgitt er individuelt tilpasset.

Hvorfor kommer dette nye regelverket?

  • Forbrukere skal kunne stole på både tilbudene og anmeldelsene nettaktørene legger ut.
  • En skal som forbruker kunne stole på og enkelt vurdere om prisene på tilbudene en mottar er gode eller ikke.

Målet skal være at en tjeneste som tilbyr prissammenligning skal gi brukere enkle og objektive oversikter.

Best pris, store forskjeller

Fremdeles så er det nok mange som betaler mye mer enn de trenger for ulike varer. Et godt eksempel på dette er å gjøre et enkelt søk på en vare i et nettapotek. Søker en opp den samme varen i tre ulike nettapotek kan en få tre ulike priser og selve prisene kan variere med store marginer.

prisforskjeller

Enkelte tenker nok ikke over å sjekke prisforskjeller og bestiller fra det stedet de har bestilt varer fra tidligere. Flere er nok ubevisst lojale mot nettbutikker fordi de av gammel vane bruker det samme stedet.

Ved å bruke Best Pris og prissammenligning kan en ikke bare se hvilken butikk som har varen til den billigste pengen, men også se forskjeller på fraktkostnader. I det store og hele er prissammenligning på nett til fordel for alle forbrukere.

To tiår

For 20 år siden kom det en helt ny industri som ble laget for å gjøre internetthandel både enklere og mer brukervennlig. Ved lanseringen av BargainFinder for akkurat 20 år siden som var ment for at folk kunne se prisforskjeller på cd-plater, ble dette starten på de prissammenligningstjenestene vi kjenner i dag.

internetthandel

Kort tid etter dette dukket det opp en australsk tjeneste som sammenlignet priser på bøker på internett, BargainBot. Deretter begynte aktørene å se utvidede muligheter som den amerikanske tjenesten ShopBot som inkluderte både cd-plater og bøker.

Videre gikk utvikling naturlig nok til å sammenligne priser på absolutt alle typer varer. Her i landet har vi nå flere norske aktører som for eksempel en av de nyeste nettstedene som tilbyr prissammenligning, Bestpris.no.

Hva betyr det for meg?

Hvis jeg skal kjøpe meg en støvsuger av et spesielt merke og modell så taster jeg dette inn på et nettsted som leverer prissammenligning. Deretter dukker det opp en liten oversikt over hvilke nettbutikker som selger denne støvsugeren og hvilken pris hver butikk selger den for.

Hvordan velger jeg da hvor jeg kjøper den fra? Mange sjekker nok ut de kjente butikkene først som står med lavest pris. Ofte er det flere som har like priser. Deretter er det nok flere andre ting ved den enkelte butikk som avgjør om en velger å handle fra dem. Det er for eksempel:

  • Gratis frakt
  • Rask levering
  • Oversiktlig betalingsside
  • Positive tilbakemeldinger

Kilder:


Lignende innlegg: